Zdalne zarządzanie – organizacje w modelu follow the sun oraz flex-desk

398
0
UDOSTĘPNIJ
zdalne zarządzanie

Obecnie, kiedy międzynarodowe organizacje podążają w kierunku pracy zdalnej, powstaje wiele modeli zdalnego zarządzania. Modele, te mają swoje nazwy i charakteryzują się określonymi cechami. Zacznijmy od modelu follow the sun oraz flex-desk, a potem omówimy w jaki sposób efektywnie zarządzać wirtualnymi zespołami.

Follow the sun do dźwięcznie brzmiący model organizacji w której pracownicy praktycznie nie spotykają się na żywo, mogą być rozproszeni po całym świecie i co najważniejsze zazwyczaj pochodzą z różnych krajów i kultur. To tak zwane wirtualne zespoły. Takie zespoły są międzynarodowe co sprzyja wymianie doświadczeń oraz zapewnia spojrzenie na różne aspekty z wielu płaszczyzn. Warto dodać, iż międzynarodowość zapewnia także pracę w systemie 24 godziny na dobę co gwarantuje zmiana stref czasowych.

Natomiast model flex-desk to tak zwany i coraz częściej wybierany ze względu na sytuację epidemiologiczną model hybrydowy inaczej nazywany rotacyjnym. Polega on na tym, iż około 20-30% pracowników pracuje zdalnie kilka dni w tygodniu,  a w pozostałe przychodzi do biura. I tak pracownicy wymieniają się nie tylko pracą zdalną ale i biurkami co gwarantuje oszczędność finansową w zakresie wynajmu powierzchni biurowej.

Jak widzimy oba modele mają dużą ilość plusów oraz zapewniają oszczędności finansowe. Jednak gdyby nie sytuacja epidemiologiczna to praca stacjonarna byłaby wciąż bardzo popularna i uważana za niezastąpioną. 4-5 miesięcy pracy zdalnej, którą zawdzięczamy pandemii koronawirusa pokazuje, iż liderzy zespołów są grupą najmniej zadowoloną z pracy zdalnej, bowiem zdalne zarządzanie wymaga od nich nowej organizacji pracy i umiejętności, a w niektórych przypadkach całkowitej zmiany myślenia. Niestety o pracy zdalnej wciąż panuje przekonanie, że to luźniejszy czas, a żarty o praniu, sprzątaniu i gotowaniu w czasie zdalnym nie wyszły z mody. Natomiast okazuje się, że jest to w większości przypadków tylko stereotyp, a jak nawet i nie to i tak jako lider nie masz na to dużego wpływu. Masz natomiast wpływ na to co pracownik „dowiezie” po dniu pracy lub w wyznaczonym czasie jeśli tylko określisz zadania/obowiązki oraz czas ich realizacji.

Pracownicy wybierają pracę zdalną, bowiem gwarantuje ona szczególnie w dużych miastach oszczędność czasu i finansów, a także sprzyja koncentracji uwagi o którą ciężko pracując na hałaśliwym open-spacie. Według amerykańskich badań około 91% pracowników twierdzi, że podczas pracy zdalnej jest bardziej produktywna. Najczęstszymi obawami managerów w zakresie zdalnego zarządzania jest obawa o brak komunikacji i małą kontrolę. Warto zadać sobie pytanie, po czym poznać, iż pracownik na home office uczciwie wykonuje swoją pracę? Na to pytanie najczęściej pada odpowiedź związana z dostępnością: „Byłbym usatysfakcjonowany odbieraniem telefonów przez pracownika lub połączeń video w określonych godzinach, lub/i chcę żeby zadania były realizowane na ustalony termin.” Jako lider wskaż narzędzia z których będziecie jako zespół korzystać oraz ustal zasady pracy w systemie home-office, określ swoje oczekiwania – zdefiniuj terminy (godziny, elastyczność czasową) i cele. Dobrym sposobem jest łączenie się członków zespołu za pomocą kamerki np. na skype czy na zoom codziennie lub co drugi dzień o określonej godzinie i podejmowanie rozmowy.

Obecnie zauważa się dużo więcej plusów pracy zdalnej niż minus, do których można zaliczyć np. ograniczenie kontaktów interpersonalnych, mniejszą integrację, a w przypadku organizacji follow the sun trudność z organizacją spotkań ze względu na strefy czasowe. Jednakże dla pracowników jest to duża oszczędność czasu, a dla firm cięcie kosztów. Zdalne zarządzanie wymaga treningu ze strony liderów i zmiany perspektywy. Jak wszystko w życiu i praca zdalna ma dwie strony medalu.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here