Awans wewnętrzny – jak być liderem dla dawnych kolegów z zespołu?

171
0
UDOSTĘPNIJ
call center

Awans wewnętrzny to sytuacja kiedy osoba pracująca w organizacji dostaje propozycję stanowiska kierowniczego i okazuje się, iż musi ona zarządzać swoimi kolegami i koleżankami. Dawniej łączyły ich wspólne zadania oraz plotki, a teraz zależność ulega dużej zmianie. To te awanse budzą najwięcej emocji, gdyż część byłych kolegów może umierać z zazdrości, a jeszcze inni mylić relacje koleżeńskie z szacunkiem do lidera. Jak być liderem dla dawnych kolegów z zespołu?

Aby pełnić efektywną funkcję lidera dla zespołu z którego się awansowało po pierwsze, trzeba zdać sobie sprawę i zaakceptować to, że nie będzie tak jak wcześniej. Nie ma takiej możliwości, by pozostać w takiej samej relacji z członkami zespołu i być liderem.

Pamiętaj także o sile autorytetu. Jeśli na samym początku manager nie zapracuje na te miano to potem będzie to prawie niewykonalne. Nie zalecane jest spoufalanie się, wydawanie rozkazów oraz naginanie granic. Aby wypracować autorytet lidera, trzeba wytyczyć nowe granice i zdecydowanie ich bronić. Podczas spotkania z zespołem należy przedstawić zasady (biorąc pod uwagę także propozycje płynące ze strony uczestników zespołu) oraz omówić konsekwencje ich nieprzestrzegania jak i kryteria oceny pracy, które z punktu widzenia managera są najważniejsze. Ocena pracy, zwana oceną pracowniczą to także nowe zadanie lidera do którego należy się przygotować czytając o skutecznych metodach przekazywania feebacku.

Podstawowym błędem jest noszenie głowy zbyt zadartej do góry. To najczęstsza pułapka, czyli ludzka duma i wywyższanie się. Jako świeżo upieczony lider postaraj się Pewne rzeczy, trzeba zdefiniować po pierwsze na nowo, a po drugie obiektywnie, zgodnie z rzeczywistością i to już na samym początku. Warto pamiętać, iż sytuacja nie jest trudna tylko dla świeżo upieczonego lidera, lecz także dla członków zespołu. Taki dyskomfort warto omówić głośno, wyprowadzając na światło dzienne takie aspekty jak: zmiana dotychczasowych relacji w zespole, obowiązki i zadania, które wynikają z pełnienia funkcji lidera, czy wyjaśnienie motywacji przyjęcia takiego stanowiska. Drogowskazami, którymi może kierować się manager w takiej sytuacji powinny być asertywność oraz otwartość.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here