Czy pochwały w miejscu pracy mają sens na co dzień?

9
0
UDOSTĘPNIJ
pochwały

Często powodem tworzenia konfliktów są w pierwszej kolejności niewypowiedziane słowa, a potem to, że nagle tych słów jest zbyt dużo, finalnie nie są one przemyślane, powiedziane w emocjach oraz niestety bez wcześniejszego zastanowienia. Dzieje się, tak dlatego, iż wielu rzeczy nie jesteśmy zwyczajni mówić, bowiem wydaję się one nam być oczywistymi. Niestety w takich sytuacjach zapominamy powiedzieć komuś coś miłego lub po prostu podziękować. Dla tej osoby skoro dana rzecz nie została wypowiedziana to po prostu nie istnieje, stwierdzenie: „mogłeś się domyślić” nie jest trafnym, a taki sposób interpretowania rzeczywistości z góry jest zgubny.

No dobrze, ale czy to znaczy, że non stop trzeba chodzić i chwalić pracownika, za dosłownie wszystko? Jak wiadomo, żadna skrajność nie jest dobra. W zależności od tego jak często mamy kontakt z danym podwładnym należy przyjąć zasadę: „raz na…” co oznacza, iż raz na dzień, raz na tydzień powiedz coś oczywistego, pozytywnego. Warto też poza tą zasadą, mówić co nam się podoba. Niestety ludzka natura jest taka, iż zazwyczaj z dużo większą swobodnością mówimy o tym co nam się nie podoba lub co zrobilibyśmy inaczej.

Mówiąc o pozytywnej komunikacji na co dzień, nie można zapomnieć o wyjaśnieniu dlaczego tak niechętnie mówimy pochwały. Dzieje się, tak dlatego, iż uważam powiedzenie komuś czegoś miłego jako pokazanie naszej słabości lub uważamy, że przecież to jest oczywiste. To dlaczego, oczywistym nie jest to, że ludzie się mylą i popełniają błędy? Przecież nie ma ludzi, którzy nie popełniają błędów.

Wypowiadając pochwałę lub chcąc docenić coś co jest wokół Ciebie, musisz przede wszystkim mówić w pierwszej osobie liczby pojedynczej: Ja widziałem, Ja zauważyłem, Podobało mi się to… Druga zasada to mówienie o konkretnej rzeczy. Komplement, typu: super raport; jest dość błahy, złośliwi mogliby nawet przypisać go do kategorii – na odczepnego! Doceniaj konkretny!

Bądź systematyczny, lecz nienadgorliwy. I ostatnia zasada, jeśli tego nie czujesz, to tego nie rób. Nie ma nic gorszego niż sztuczny lub na siłę miły kierownik. Przemyśl, co cię blokuje lub dlaczego nie chcesz tego powiedzieć, czy pracownik faktycznie nie osiąga sukcesów?

Pamiętaj, że pochwały i docenienie to zwrócenie uwagi. Każdy z nas chce być zauważony, a to samo w sobie bardzo motywuje.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here