Prokrastynacja – jak pokonać skłonność do odkładania spraw na później

209
0
UDOSTĘPNIJ

Prokrastynacja to uporczywy i szkodliwy nawyk odkładania na później, z którym spotykamy się co raz częściej. Nadmiar bodźców oraz obowiązków, życie w ciągłym stresie powoduje, że nasz organizm jest zmęczony, a nam zwyczajnie się „nie chce”, co sprowadza się do odkładania sprawy na przysłowiowe jutro.

Przed Wami dekalog, który zastosowany, zagwarantuje wygraną w walce z prokrastynacją.

  1. Myślenie z wykorzystaniem notatnika. Każde działanie powinno poprzedzić odpowiednie przygotowanie. Należy sporządzić spis zadań do wykonania i podzielić je na mniejsze etapy. Wypisanie szczegółów i przygotowanie pomaga przy przystąpieniu do działania.
  2. Przygotowanie potrzebnych materiałów. Przed przystąpieniem do pracy należy przygotować wszystkie niezbędne materiały, aby w trakcie wykonywania zadania nie przerywać pracy. Odpowiednie przygotowanie stanowi silny czynnik motywujący do intensywnej pracy.
  3. Rozpoczęcie działania od czegoś niewielkiego. Zgodnie z regułą Pareto, pierwsze dwadzieścia procent zadania decyduje o osiemdziesięciu procentach jego wartości. Rozpoczynając zadanie od prostej czynności łatwiej jest zacząć, a następnie doprowadzić sprawę do końca.
  4. Regularne wykonywanie określonej części zadania. Część spraw jest na tyle duża, że wykonanie jej wydaje się niemożliwe i czasochłonne. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest regularne wykonywanie części zadania, nie myśląc o reszcie. Pozwoli to na stopniowe wykonanie pracy.
  5. Rozpoczęcie od wewnątrz. Należy rozpocząć wykonywanie zadania od zadania najtrudniejszego, najbardziej czasochłonnego i zakończenie go. Pozostałe zadania z listy nie będą stanowiły problemu.
  6. Rozpoczęcie pracy od zadania, które wzbudza największe obawy. Dobry sposób to wykonanie w pierwszej kolejności zadania, które wywołuje silny stres lub lęk. Dzięki temu sprawy zostaną podjęte i wpłynie to pozytywnie na samopoczucie.
  7. Najtrudniejsze zadanie na początek dnia. Podejmując najbardziej nieprzyjemne zadanie w godzinach porannych, człowiek zaczyna odczuwać radość związaną z faktem, że pozostałe zadania do wykonania w ciągu dnia pracy są dużo przyjemniejsze.
  8. Zdefiniowanie zakresu obowiązków, które nie mogą być zaniechane. Należy wybrać jedną dziedzinę, w której odkładanie pracy prowadzi do braku postępów. Skupienie na najistotniejszej dziedzinie decyduje o przyszłych sukcesach.
  9. Kończenie zadań rozpoczętych. Po rozpoczęciu pracy nad określoną sprawą należy doprowadzić ją do końca. Takie zachowanie uczy wytrwałej i wydajnej pracy na innych płaszczyznach. Zadanie zakończone daje radość i satysfakcję.
  10. Kontrola czasu pracy pozwala na śledzenie zużycia czasu. Czynności kontrolne pozwalają zoptymalizować wykorzystanie tak cennego zasobu, jakim jest czas pracy. Podstawą weryfikacji tego obszaru może być analiza dziennej listy zadań i ich realizacji. Przegląd planów i analiza ich wykonania pozwala na kompleksową ocenę wykorzystania czasu pracy. To z kolei jest podstawą do przyszłych korekt i ewentualnych usprawnień. Analizie powinien podlegać czas pracy, czas odpoczynku oraz snu. Cały proces prowadzi do zidentyfikowania strat czasu i ustalenia, jaka jest przyczyna.

Zapewne wszystkich dziesięciu zasad nie uda Ci się zastosować już dziś. Wybierz przynajmniej cztery i przystąp do realizacji już dziś, po co czekać do jutra!

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here