Recepta na efektywne szkolenia biznesowe

120
0
UDOSTĘPNIJ

Ostatnio dużo narzekamy na sytuację szkoleniową i edukacyjną. Jak się okazuje dzieci i dorośli niewiele pamiętają z wydarzeń edukacyjnych, nie wspiera się ich kreatywności, a uczy odpowiedzi pod klucz. Często w sytuacjach stricte edukacyjnych wyznajemy zasadę ZZZ – zakuć, zdać i zapomnieć. Podobnie jest ze szkoleniami biznesowymi – nie wszystkie na których mieliśmy przyjemność być zaliczamy do efektywnych lub chociażby „fajnych”. Obserwując uczestników wielu szkoleń można zaobserwować, że jest to dla nich często czas na odprężenie się, wyskoczenie z garnituru lub nadrobienie zaległości w mailach.

Jakie szkolenie, to dla potencjalnego odbiorcy szkolenie „idealne”?

Według powszechnie panujących standardów, szkolenie powinno posiadać ułożony program, podpisany kontrakt między uczestnikami a trenerem, ustalony temat oraz formę prowadzenia: wykłady, studium przypadku, testy, warsztaty. Niestety to często wciąż za mało, by usatysfakcjonować i zachęcić słuchaczy.

Z ankiet po – szkoleniowych wynika, że dla uczestników na szkoleniu najważniejsza jest:

aktywizacja – czyli oprócz prezentacji i wiedzy czysto teoretycznej ważne jest, by w programie szkolenia znajdowały się jakieś gry lub zabawy edukacyjne, tak by wiedzę teoretyczną można było doświadczyć na sobie. Okazuje się, że uczenie przez doświadczenie, to jest to co naprawdę działa. Przede wszystkim elementy grywalizacji czy łamigłówek logicznych pobudzają uczestników do działania i wzbudzają zainteresowanie.

zbadanie potrzeb – uczestnicy lubią przychodzić na szkolenia grupowe, ale chcą też być traktowani indywidualnie. Wcześniejsze poznanie potrzeb osób biorących udział w wydarzeniu rozwojowym jest kluczem do sukcesu. Mimo wcześniej ustalonego programu szkolenia warto jest zapytać słuchaczy czego oczekują i na co położyć akcent.

rola trenera Dopełnieniem dwóch wymienionych czynników jest kompetentny trener, który ma nie tylko wiedzę merytoryczną w temacie, z którego szkoli, ale również wiedzę praktyczną. Ważne jest, aby trener, ucząc ludzi nowych umiejętności, sam miał już doświadczenie w danej kwestii. O roli trenera można przeczytać w naszym artykule: Trener biznesowy, kompetencji miękkich – przepis na wysoką efektywność”

Jeśli zostaną spełnione te trzy podstawowe czynniki, czyli dobrze zbadane potrzeby uczestników, trener z pasją i doświadczeniem oraz aktywna forma zajęć, na szkoleniach nie będziemy się nudzić, wiedzę będziemy przyswajać łatwiej i szybciej, poczujemy flow i nabyte umiejętności zostaną z nami na zawsze.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here