ABC komunikacji – paradygmat i spostrzeganie

119
0
UDOSTĘPNIJ
paradygmat

Szklanka jest dla Ciebie do połowy pełna czy do połowy pusta? Czy dla każdego ten sam samochód będzie „ładny”? Na te wszystkie pytania można odpowiedzieć znanym polskim przysłowiem: „punkt widzenia zależy od punktu siedzenia”. Każdy z nas interpretuje  rzeczywistość w sposób dla siebie indywidualny i wyjątkowy. Podobnie jest z paradygmatami, czyli naszymi mapami świata. Kluczowe jest to, iż trzeba je rozpoznać i uświadomić sobie, przez jakie okulary „patrzy się na świat”. Jedynym sposobem na to, by zmienić paradygmat jest zmiana sposobu własnego myślenia i praca nad swoimi nawykami.

Aby efektywnie komunikować się z innymi bardzo ważne jest to, by rozumieć, iż każdy spogląda na sprawę ze swojej perspektywy. Perspektywa widzenia kształtowana jest przez nasze geny, środowisko, wychowanie, kulturę oraz cechy charakteru.

Paradygmat czyli swoista matryca, wzorzec postępowania, który utrwalany jest przez lata lub jest wynikiem naszych doświadczeń. Komunikując się z drugim człowiekiem należy mieć na uwadze, iż on także postrzega problem według swojego sposobu widzenia i interpretacji. Co ciekawe nie jest nigdzie powiedziane, która wizja świata i punkt widzenia sytuacji jest właściwy. Tak naprawdę, za niepodważalne możemy uznać wyliczenia matematyczne oraz fakty naukowe np.to, że woda wrze w 100 stopniach, reszta to nasze indywidualne oceny i opinie. To właśnie ten świat opinii i ocen budzi w nas najwięcej emocji, bowiem tą samą sytuację spostrzegamy niekiedy zupełnie inaczej niż osoby z naszego otoczenia. Ta różnica wynika z innej interpretacji słów, mimiki, tonu ale także i osobistych potrzeb oraz pobudek, które niekiedy pozostają w naszej nieświadomości.

Pierwszy krok do efektywnej komunikacji, rozwoju osobistego ale także i do skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi to zdanie sobie sprawy z tego, iż każdy z nas spostrzega sytuacje z innego punktu widzenia i to nie ten punkt widzenia jest obszarem dyskusji, a potrzeby i geneza tego paradygmatu. Kiedy posiadamy już tę świadomość to warto zdjąć na chwilę swoje okulary i spróbować postawić się w butach partnera rozmowy.

Kolejny etap to unikanie głównych błędów w postrzeganiu do których zalicza się:

przekonanie o obiektywności – każdy sądzi, że widzi rzeczy takimi, jakie one są. A tak nie jest! Widzimy świat przez pryzmat naszych doświadczeń, tego jacy jesteśmy i jak zostaliśmy wychowani.

błąd tendencji centralnej skupiamy się na cechach wspólnych z innymi ludźmi i ignorujemy różnice

przyjmowanie tylko jednego punktu widzenia – dwoje ludzi, patrząc na tę samą rzecz, może różnie ją postrzegać i oboje mogą mieć rację.

podstawowy błąd atrybucji – tendencja do wyjaśniania zachowań z pominięciem czynników zewnętrznych (sytuacyjnych)

pierwsze wrażenie – oceniamy na pierwszy rzut oka; myśląc, że wszystko już wiemy.

Pamiętając o paradygmatach i błędach w spostrzeganiu, szanuj rozmówcę oraz trzymaj swoje nerwy na wodzy, a kontakt z drugim człowiekiem będzie dla ciebie pestką. Zapraszamy również do udziału w szkoleniach poświęconym tematyce komunikacji i negocjacji.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here