5 języków doceniania w miejscu pracy na podstawie książki Gary Chapman & Paul White

1412
0
UDOSTĘPNIJ

Gary Champan oraz Paul White to autorzy teorii 5 języków miłości. Języki miłości mówią o tym, że każdy z nas preferuje jeden z 5 określonych sposobów okazywania uczuć drugiej osobie poprzez: dotyk, drobne przysługi, przyjmowanie podarunków, spędzanie ze sobą wspólnego czasu oraz wyrażenia afirmatywne. Przeważnie u każdego z nas dominuje jeden z powyższych języków. Znając języki miłości typowe dla Ciebie i Twoich bliskich, możesz w określony sposób pokazywać swoje uczucia.

Założeniem korzystania z tego narzędzia jest to, że każda osoba w związku ma przynajmniej jeden podstawowy sposób okazywania i interpretowania uczuć. Aby człowiek czuł się kochany, jego partner musi nauczyć się „mówić” jego językiem miłości. Autorzy, poszli o krok dalej i stworzyli teorię 5 języków doceniania w miejscu pracy, są one następujące: afirmacja słowna, poświęcanie czasu, akt służby – drobne przysługi, otrzymywanie prezentów/nagród, dotyk.

Język doceniania 1: Afirmacja słowna (ang. Words of Affirmation)
Niektórzy pracownicy potrzebują i najbardziej cenią sobie słowne zapewnienia, że ich praca jest ważna oraz poprawnie wykonana. Proste stwierdzenie „dobra robota” lub publiczne uznanie, pochwała – być może podczas spotkania – zostanie najlepiej przyjęta przez pracowników, których podstawowym językiem uznania są słowa afirmacji.

Język doceniania 2: Poświęcanie czasu (ang. Quality Time)
Dla niektórych wyróżnieniem i motywatorem jest możliwość spotkania z kierownikiem na spotkaniu indywidualnym lub w małej grupie. Jeśli przełożeni po prostu wysyłają e-maile z komentarzem: „ok”, „dobra robota”, to nie będzie to motywowało pracownika, którego głównym językiem doceniania jest poświęcony mu czas.

Język doceniania 3: Drobne przysługi – akt służby (ang. Acts of Service)
Innym sposobem akceptacji ze strony współpracowników lub przełożonych jest oferowana pomoc. Niewielkie gesty, które pokazują pracownikom, że są oni ważni i potrzebni. Formą przysługi może być pomoc w trudnym projekcie, pomoc w rozwiązywaniu problemów technologicznych, czy też dostarczenie materiałów.

Język doceniania 4: Otrzymywanie prezentów, nagród (ang. Receiving Gifts)
Niektórzy pracownicy cenią przedmioty materialne jako znak nagradzania za wyniki pracy. Programy partnerskie wewnątrz organizacji np. zbieranie punktów, wymiennych na nagrody idealnie odpowiadałoby na potrzeby tego typu pracowników.

Język doceniania 5: Dotyk (ang. Physical Touch)
Wreszcie są tacy, którzy najbardziej doceniają uznanie poprzez dotyk fizyczny. Sposoby mówienia tym typem języka doceniania to przybijanie piątki, uścisk dłoni lub poklepanie po plecach. W tym języku warto pamiętać o osobistych granicach kontaktu fizycznego.

Aby zdiagnozować język doceniania swojego pracownika najlepiej go obserwować i zobaczyć jak on docenia innych, czy prawi komplementy, a może klepie po plecach lub przynosi wszystkim kawę, bo akurat idzie do sklepu? Jest to o tyle ważne, że zazwyczaj ludzie wyrażają emocje przy użyciu preferowanego języka docenienia. Drugi sposób określenia języka doceniania drugiej osoby to zwrócenie uwagi na co ona najczęściej narzeka. Trzeci sposób, to przyjrzenie się temu o co najczęściej pracownicy proszą czy może o podwyżkę, program partnerski a może o spotkania one-on-one.

Znajomość języka doceniania pomaga przełożonym i menedżerom w skutecznym przekazywaniu informacji zwrotnych i motywowaniu pracowników, co skutkuje wyższym poziomem satysfakcji z pracy oraz zdrowszymi relacjami. Okazuje się, że sposób wyrażenia pochwały ma znaczący wpływ na jej interpretacje. Dla jednych uznaniem będzie powiedzenie komplementu, a dla drugich jakaś forma nagrody. To dlatego, że ty i twoi współpracownicy mówicie różnymi językami!

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here