5 sposobów aby być lepszym liderem w 2019 roku

124
0
UDOSTĘPNIJ

Żyjemy w czasach gdzie wszystko dzieje się już, teraz, a co najwyżej „zaraz”. Z szybkim tempem życia wiążą się również postępujące nowe technologie, a także szeroko rozumiane innowacje. Dzisiaj, świat wymaga dynamicznych zmian i elastyczności szczególnie od osób, które na swoich zawodowych stanowiskach mają za zadanie zarządzać innymi. Jaki jest więc typ idealnego lidera 2019 roku, czym różni się od managera ubiegłego roku?

1. Sekret adaptacji!

Każdy pracownik wnosi do biura swój własny, indywidualny, naturalny styl pracy, co wiąże się też z tym, że każdego z nas inspiruje oraz motywuje co innego. Stąd nie istnieje idealny styl zarządzania. Adaptacja to zdolność dostosowywania się, przystosowania do sytuacji, osób.  Należy podkreślić, że różne style zarządzania tak jak i różnorodne style pracy mają własny zestaw mocnych stron i wad, a żaden styl pracy nie jest zasadniczo lepszy lub gorszy niż jakikolwiek inny.

Pierwszy krok w znalezieniu porozumienia leży po stronie managera. Celem lidera jest wspieranie zespołu w wykonywaniu zadań na najwyższym poziomie, stąd lider 2019 powinien umieć dostosowywać styl zarządzania do osób (ich doświadczenia, poziomu motywacji) oraz rodzaju zadania.
Chcesz, aby Twoi ludzie byli wysoce produktywni? Zmotywowani? Twórczy? Innowacyjni? Nic prostszego! Bądź elastyczny i dostosowuj styl przywództwa do osoby oraz rodzaju zadania.

2. Ludzie lubią struktury i wskazówki.

W jednym z eksperymentów amerykańskich postanowiono zlikwidować posadę managera. Dając przez to pracownikom niższego szczebla wolną rękę. Jaki był wynik? Okazało się, że aż 18% pracowników opuściło firmę. Pomysł pozbycia się menedżerów i umożliwienia pracownikom niższego szczebla bycia bardziej przedsiębiorczym brzmi świetnie, ale rzadko działa w praktyce, ponieważ z psychologicznego punktu widzenia większość ludzi szuka struktury i wskazówek.

Zostaliśmy przeszkoleni od małego funkcjonowania w określonych ramach i pod stała oceną –  gdy jesteśmy małymi dziećmi – liczmy się z uwagami rodziców, nauczycieli, aby wiedzieć, co robić i czego nie robić. Ktoś musi być odpowiedzialny za dostarczenie tych wskazówek i podział odpowiedzialności. Kiedy coś jest odpowiedzialnością każdego, to tak naprawdę nikogo!

W rzeczywistości 65% osób twierdzi, że oczekuje więcej informacji zwrotnych od swojego szefa niż obecnie. Zadaniem managera jest zapewnienie struktury i wskazówek, które członkowie zespołu muszą wykonywać na bieżąco

3. Pozwól swoim ludziom prowadzić na swoim terenie, nawet jeśli nie zawsze zgadzasz się z tym, dokąd zmierzają.

Jeśli chcesz, aby twoi pracownicy wykonywali swoją prace jak najbardziej efektywnie to musisz umożliwić im samodzielność w podejmowaniu niektórych decyzji. Pamiętaj, że twoja rola polega na udzielaniu wskazówek, możesz to zrobić, zadając pytania, aby upewnić się, że członek zespołu w pełni rozumie dane zagadnienie, problem.

A co jeśli pomysły pracowników różnią się od tego w jaki sposób ty byś to zrobił? W większości przypadków, jeśli pozwala na to czas to najlepszym sposobem jest pozwolenie pracownikowi zastosować własne rozwiązanie i umożliwić mu spróbowanie tego, co chce zrealizować, by zobaczyć, co się stanie. Zawsze istnieje więcej niż jeden sposób na osiągnięcie celu.

4. Regularne spotkania one-on-one

Cotygodniowe spotkanie indywidualne z każdym podwładnym w linii prostej jest absolutną koniecznością. Jeśli nie możesz poświęcić każdemu z Twoich bezpośrednich pracowników 30 minut swojego czasu w każdym tygodniu, to albo masz zbyt wiele osób, które zgłaszają się do ciebie (i musisz dodać więcej hierarchii), albo nie objąłeś w pełni roli menedżera. W czasie takiego krótkiego spotkania należy zwrócić uwagę na trzy aspekty:

  • aktualizacja spraw nad którymi pracowano w minionym czasie i tego, czego pracownik potrzebuje od ciebie, by pomóc mu odnieść sukces.
  • Twoje ewentualne wskazówki i aktualizacja wszystkich informacji, które są istotne, aby dobrze wykonać pracę.
  • Szybka burza mózgów na temat przyszłych celów, pomysłów i rozwoju.

Często spotkania „one-on-one” są pierwszymi spotkaniami, które odwołuje się, w większości, z braku czasu. Co jest dużym błędem. To właśnie ten czas jest kluczowym elementem budowania relacji z każdym z pracowników, która opiera się na zaufaniu. To jedna z najważniejszych rzeczy, którą możesz zrobić, aby osiągnąć sukces.

5. Słuchaj aktywnie.

Najważniejszym elementem spotkań z członkami Twojego zespołu nie powinno być to co Ty masz do powiedzenia ale to co mają do powiedzenia Twoi pracownicy. Usłyszysz dobre i złe informacje – pamiętaj, że są one wypowiedziane w jakimś celu. Ważne jest, abyś słyszał swoich pracowników i zawsze zakładał, że przychodzą do ciebie z pozytywnym zamiarem – narzekają na problemy, ponieważ chcą twojej pomocy w ich rozwiązaniu.

Lider 2019 roku to osoba, która sukces członków swojego zespołu stawia na pierwszym miejscu. Oznacza to, że jest on Twoim priorytetem. Moment, w którym zaczynasz zbaczać z tej ścieżki, to minuta, w której wędrujesz na terytorium „złego szefa”.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here