8 nawyków, dzięki którym możesz osiągnąć sukces

566
0
UDOSTĘPNIJ

Jedną ze wspólnych cech wszystkich ludzi jest to, że lubimy marzyć. Chyba nie ma osoby, która nie ma marzeń i wyobrażeń „jakby to było gdyby”?. Różnimy się jednak sposobem zamiany myśli życzeniowych na realne wydarzenia. Niektórzy osiągają sukces i dążą do zrealizowania pragnień, a inni pozostają w świecie swoich niezrealizowanych życzeń. Na pierwszy rzut oka możemy powiedzieć, że czynnikiem warunkującym spełnienie marzeń jest ogólnie rozumiane szczęście. Ale czy wszelkie sukcesy i porażki możemy zrzucić na tak niezależny od nas los?

Trenerzy biznesu oraz osoby zajmujące się rozwojem osobistym bez sprzecznie twierdzą, iż powodzenie zarówno na płaszczyźnie zawodowej jak i prywatnej zależy od naszych nawyków, czyli zautomatyzowanych czynności (sposobów zachowania i reagowania), które nabywamy na przestrzeni lat. Niezaprzeczalną siłą nawyku jest to, że bardzo trudno jest go zmienić.  Thomas Corley w książce „Change your habits, Change your life” spisuje swoje 5-letnie obserwacje zwyczajów ludzi biednych i bogatych.

Nawyk 1: Czytaj i ucz się!
Ludzie sukcesu codzienne zdobywają nową wiedzę dotyczącą wielu różnych dziedzin. Z badań przeprowadzonych przez autora książki wynika, że około 88% ludzi zamożnych poświęca co najmniej 30 minut dziennie na edukację i czytanie. Warto sięgnąć po literaturę na temat rozwoju osobistego, historii jakiegoś kraju, polityki lub też przeczytać biografię znanej osoby. Jeśli nie masz czasu to możesz chociażby słuchać audiobooków pod czas drogi do pracy. Ciekawostką jest to, że jak twierdzi amerykański filozof biznesu Jim Rohn: większość domów wartych powyżej $250000 ma bibliotekę. To daje do myślenia!

Nawyk 2: Ćwicz!
Rozwój fizyczny jest bardzo ważny z perspektywy osób dążących do sukcesu. Wystarczy 30 minut wysiłku fizycznego dziennie, spacer, basen czy jazda na rowerze. Z obserwacji Corleya wynika, że aż 76% ludzi o wysokim statusie społecznym dba o codzienny rozwój fizyczny. Ćwiczenia fizyczne są nie tylko dobre dla ciała, ale i dla funkcjonowania całego organizmu  poprawiają m.in. metabolizm, krążenie krwi oraz samopoczucie.

Nawyk 3: Wstawaj wcześnie rano.
Mało wśród milionerów jest nocnych marków, to raczej typy skowronków, którym bliskie jest przysłowie: „Kto rano wstaje temu pan bóg daje”.  Szacuje się, że ludzie osiągający sukces zawodowy wstają około trzech godzin przed właściwym czasem rozpoczęcia pracy. To czas w którym relaksują się, czytają najświeższe informacje oraz planują swój dzień często już realizując najważniejsze zadania. Ich plan dnia zaczyna się od wykonania w pierwszej kolejności ważnych i niecierpiących zwłoki zadań. Dzięki temu nie zostawiają niczego na później, a niespodziewane sytuacje, korek czy przedłużające się spotkania,  nie są dla nich straszne. Ponadto, wchodząc rano do pracy dokładnie wiedzą co będą robiły do końca dnia i co musi zostać zrealizowane.

Nawyk 4: Pisz oraz podążaj za swoimi celami!
Cele, plany, zadania i obowiązki zaraz po ich otrzymaniu zapisuj w kalendarzu albo na specjalnej kartce. Spisane cele mają to do siebie, że łatwiej jest się im zrealizować. Co więcej jeśli coś zanotujesz na papierze to nie musisz tego zapamiętywać w głowie oraz łatwiej jest Ci to kontrolować. Według Corleya zbyt wielu z nas podąża za pragnieniami innych lub tymi narzuconymi np. przez wymagania społeczne czy też rodziców. Tym czasem ludzie sukcesu wszystko narzucają sobie sami na podstawie swoich potrzeb oraz pasji. Zwróć też uwagę na to by Twoje cele nie były zbyt ogólne. Muszą być ściśle sprecyzowane według zasady SMART.

Nawyk 5: Spędzaj czas z ludźmi, którzy motywują Cię do działania oraz przestań wreszcie narzekać.
Autor książki „Change your habits, Change your life” uważa, iż odnosimy taki sukces, jak ludzie z którymi spędzamy czas. Człowiek sukcesu zawsze otacza się osobami zorientowanymi na realizację celów, pozytywnie nastawionymi do życia, którzy entuzjastycznie szukają rozwiązań wszystkich problemów, traktując je nie jako porażkę, a wyzwanie. Jeżeli zależy Ci na zrealizowaniu swoich marzeń to unikaj osób negatywnie nastawionych oraz takich, którzy będą Cię zniechęcać oraz wiecznie narzekać.

Nawyk 6: Zaprzyjaźnij się z krytyką.
Większość z nas nie umie przyjmować krytyki i unika sytuacji w których podlega ocenie. Człowiek sukcesu to osoba, która z każdej opinii stara się wyciągnąć wnioski,feedback uważa za kluczowy element rozwoju. Nie bój się popełniać błędów, nawet geniusze się mylą, a mędrcom zdarza się zbłądzić.

Nawyk 7: Uśmiechaj się i miej swoje zdanie.
Podążanie za grupą nie jest cechą milionera
, ponieważ on posiada własne zdanie, które potrafi obronić argumentami. Bazuj na konkretnych informacjach oraz odseparuj emocje i subiektywne opinie. Co więcej, zawsze entuzjastycznie podchodź do wszystkich sytuacji i zdarzeń, szukaj rozwiązań, dostrzegaj plusy. Z obserwacji Corleya wynika, iż mentalność (pesymizm-optymizm)  już na pierwszy rzut oka wyróżnia osoby zamożne od tych które wciąż szukają swojej drogi. Długofalowy sukces możliwy jest tylko z pozytywnym nastawieniem, który jest bardzo często kluczem do rozwiązania wielu problemów. Każdego dnia zatrzymaj się na 20 minut i pomyśl o tym co właśnie myślisz. Brzmi absurdalnie, ale pomaga się zdystansować i zmienić nastawienie. Z 5-letniej obserwacji osób bogatych i biednych wynika, iż ci pierwsi każdego dnia robią przysłowiową „burzę mózgów” sami ze sobą, zastanawiając się nad swoimi karierami, finansami i rodziną.

Nawyk 8: Nie przejmuj się tym na co nie masz wpływu.
Często w podjęciu działania blokuje nas to, iż boimy się podjąć ryzyko lub krytyki ze strony innych. Oczywiście, ludzie sukcesu nie dążą do celu po trupach, ale nie mają też w zwyczaju oglądania się za siebie czy też przejmowania się tym na co wpływu niestety nie mają.

Podsumowując powyższe, można powiedzieć, iż ludzie sukcesu są po prostu bardziej produktywni, niż Ci, którym się mniej powodzi. Posiądź umiejętność szybkiego działania, wyrób w sobie nawyk wczesnego wstawania, bądź zawsze punktualny oraz pracuj przez cały czas spędzany w pracy. Na zakończenie dodam, iż psychologowie i eksperci w dziedzinie behawioryzmu twierdzą, że wprowadzenie nowego nawyku w życie trwa około 20 do 70 dni. W praktyce często wskazywany jest okres 30 dni.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here