Jeśli szkolenia to stacjonarne czy wyjazdowe?

42
0
UDOSTĘPNIJ

Od jakiegoś czasu bardzo popularne stało się inwestowanie w rozwój pracownika poprzez umożliwienie mu udziału w wielu różnych konferencjach i szkoleniach. Badania wskazują na to, że coraz bardziej lubimy się doszkalać i chętnie uczestniczymy w tego typu projektach. Część z nich organizowana jest przez firmy zewnętrzne dla dużego grona odbiorców i na ich tematykę jak i organizację mamy niewielki wpływ. Natomiast szkolenia zamknięte dedykowane dla indywidualnych firm mają program napisany specjalnie dla określonego zespołu. To szkolenia ?szyte na miarę?, gdzie klient ma wpływ na tematykę, finalny program i formę ? stacjonarną bądź wyjazdową. Która z nich jest lepsza?

Planując warsztaty lub szkolenie pod uwagę należy wziąć: potrzeby pracowników (jakie kompetencje i umiejętności wato wśród nich rozwijać), ilość osób, specyfikę tematu oraz budżet. Bardzo kontrowersyjnym tematem jest ustalenie miejsca szkolenia ? w siedzibie firmy czy też poza nią w ramach wyjazdu szkoleniowego.

Niewątpliwie dużo ekonomiczniejsze jest zorganizowanie spotkania na miejscu, w siedzibie firmy, ponieważ nie generuje to dodatkowych kosztów. Niekwestionowaną i często bezkonkurencyjną zaletą szkoleń stacjonarnych jest stosunkowo niski koszt.  Natomiast wśród wad tego typu szkoleń wymieniane jest niskie zaangażowanie pracowników, które wynika z tego, że będąc w biurze, są oni zajęci swoimi obowiązkami,  a inni współpracownicy ciągle przeszkadzają w prowadzonym warsztacie. Co więcej obecność w siedzibie firmy, powoduje,  iż zanika intymność, ponieważ każdy obawia się plotek i pomówień. Uczestnicy szkoleń stacjonarnych mają problem z otworzeniem się w obecności trenera, coacha i nie dzielą się swoimi doświadczeniami, ani refleksjami ze względu na obecność w pobliżu innych pracowników firmy.

Warsztaty niestacjonarne dla pracowników najczęściej organizowane są przy okazji wyjazdów integracyjnych bądź też stanowią wyróżnienie i nagrodę dla najbardziej efektywnych pracowników w organizacji.  Wycieczka służbowa często do atrakcyjnego turystycznie miejsca niesie za sobą zwiększone zaangażowanie personelu, eliminację rozpraszaczy oraz wzmożoną koncentrację na celu szkolenia, a to wszystko dzięki eliminacji samej ?atmosfery biura?.  W siedzibie firmy, wśród codziennych obowiązków, dokumentów, telefonów i maili, ciężko o skupienie i poświęcenie się omawianym problemom. Co więcej, taka delegacja stanowi motywację i wyróżnienie, co napędza do wzmożonego zaangażowania w wypełniane obowiązki.  Nie można też zapomnieć o tym, iż ciekawe miejsce, zdobyte informacje oraz wnioski płynące z burzy mózgów są idealnym podłożem do rozwoju kreatywności i odpoczynku, to takie darmowe, mini wakacje.  No i niekwestionowaną zaletą jest integracja. Wspólne posiłki czy wieczorna zabawa pogłębiają wzajemne więzi oraz wzmacniają zaufanie pomiędzy współpracowników. Ma to swoje bezpośrednie przełożenie na pracę: zespół lepiej się dogaduje, szybciej podejmuje decyzje, a kierownik efektywniej deleguje zadania.

Po przeanalizowaniu wad i zalet szkoleń stacjonarnych i wyjazdowych przed podjęciem ostatecznej decyzji należy wziąć pod uwagę cel do osiągnięcia. Przeszkolenie z suchej wiedzy teoretycznej kilku osób z zespołu, nie wymaga organizacji wycieczki. Wystarczy uczestnictwo w szkoleniu o formule otwartej i stacjonarnej. Natomiast jeśli zależy nam na doskonaleniu kompetencji społecznych lub kierowniczych o wiele lepiej sprawdzi się szkolenie zamknięte połączone z wyjazdem służbowym.

Niezależnie od tego, czy szkolenia mają miejsce w biurze czy są organizowane w formie wyjazdu, warto inwestować w takie rzeczy. Podnoszenie kwalifikacji pracowników jest bardzo ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa.