Żeby mi się tak chciało jak mi się nie chce – parę słów o motywacji

33
0
UDOSTĘPNIJ
motywacji

Zbliżający się koniec roku skłania nas do refleksji, podsumowań oraz stworzenia listy postanowień. Aby zrobić to w sposób jak najbardziej efektywny i zapewniający realizację postanowień warto spisać swoje noworoczne cele według instrukcji opisanej w naszym artykule pod tytułem: Czas na postanowienia noworoczne – sprawdź jak osiągnąć sukces!

Przed nami 01.01. i właściwie, wydawać by się mogło, że to pierwszy sprawdzian tego czy uda się zrealizować założone postanowienia noworoczne. Jest to szczególnym wyzwaniem ze względu na kwarantannę narodową, która nie sprzyja motywacji. Większość czasu spędzamy w domu, a wyjścia na zewnątrz są ograniczone, co wpływa na obniżenie zasobów energii. Myślimy wtedy: „żeby mi się tak bardzo chciało jak mi się nie chce.” Jak zatem wzbudzić wewnętrzną motywację nie tylko do realizacji postanowień noworocznych ale i pracy zdalnej?

Motywację dzielimy na wewnętrzną i zewnętrzną. Ta pierwsza związana jest z indywidualną potrzebą człowieka np. jest to motywacja do nauki języków obcych. Natomiast motywacja zewnętrzna zorientowana jest na odniesienie korzyści materialnych lub uniknięcie przykrych konsekwencji nie wykonania zadania. O wiele bardziej efektywni jesteśmy bazując na motywacji wewnętrznej. Natomiast ona szybciej może przerodzić się w tak zwany słomiany zapał lub prokrastynację czyli nawyk odkładania na później.

Mając zdefiniowane cele, ustal jaki krok należy wykonać jako pierwszy, by dany cel osiągnąć, ustal też dokładny termin rozpoczęcia działania. Przyczyną wielu niepowodzeń są niestety nawyki. Laptop kojarzy nam się zarówno z pracą jak i z rozrywką dostarczaną za pośrednictwem social mediów i wielu stron www.  Przy porannej kawie, w zwyczaju mamy czytanie stron informacyjnych i przeglądanie kanałów społecznościowych i tak spędzamy przeszło 20-60 minut. Także, godzina w plecy. Jeśli chcesz być bardziej efektywny zmień ten nawyk! Jeśli twoim postanowieniem jest dokształcanie się w obszarze twoich zainteresowań lub musisz zrobić raport dla szefa to zrób to najpierw, przed porannym rytuałem z laptopem w roli głównej.

Aby chciało Ci się tak bardzo jak Ci się nie chce zastanów się co powoduje osłabienie Twojej motywacji, czy może jest to nie chęć spowodowana brakiem wiary we własne możliwości albo jest to demotywacja ze strony innych osób lub potrzeba zobaczenia szybkich efektów. Znajdź swoje dlaczego! Niski poziom energii często też spowodowany jest bardzo monotonnym stylem życia – działaniem według tego samego planu, brakiem zainteresowań/rozrywek czy ruchu na świeżym powietrzu.

Do realizacji zadań, szczególnie tych zawodowych możesz wykorzystać technikę pomodoro czyli realizację zadań w interwałach czasu np. wykonywanie prezentacji przez 45 minut – włączamy stoper, a wyłączamy social media i skupiamy się na realizacji jednego zadania przez dokładnie ten czas. Kolejną metodą są tak zwane pięciominutówki, czyli czynności, które zajmują nam maksymalnie 5 minut – należy je wykonać od razu. Pamiętaj też, że to normalne iż nie wszystko od razu się udaje, porażki będą miały miejsce – zaakceptuj to. Dla bardzo wielu osób przeszkodą w realizacji celów jest strach przed porażką.

Na koniec pamiętaj aby się skupiać się na działaniach, a nie na ich przyszłych rezultatach. Rozmyślanie o finalizacji nie przybliży Cię do wykonania zadań. Skup się na tym co tu i teraz. Oczywiście jak najbardziej pomocne może okazać się wizualizowanie celu.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here