Zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej

12115
0
UDOSTĘPNIJ

Komunikacja to podstawa naszego życia. Często nie zdajemy sobie sprawy, że to najważniejsza umiejętność. Jest ona wykorzystywana wszędzie i każdego dnia. Funkcjonując w społeczeństwie nie da się uniknąć komunikacji interpersonalnej gdyż jest to niezbędne narzędzie do porozumiewania się. Posiadanie wysoko rozwiniętych kompetencji w zakresie komunikacji jest receptą zarówno na sukces zawodowy jak i na gruncie prywatnym.

Przyglądając się niepowodzeniom można zauważyć, że niestety często wiążą się one z błędami, właśnie w zakresie komunikacji. Dlatego, też warto wiedzieć na czym polega ta oczywista, ale w praktyce nie idąca po naszej myśli umiejętność.

Wielu z nas zapomina, że każdy komunikat ma dwie płaszczyzny. Pierwsza z nich to płaszczyzna rzeczowa czyli  wszystko to, co zostało wypowiedziane. Natomiast druga płaszczyzna to, to co czuje odbiorca w związku z usłyszanym komunikatem (płaszczyzna emocjonalna). Jest to osobista oraz podświadoma interpretacja przekazu jak i jego formy. To właśnie ta płaszczyzna, odpowiedzialna jest zazwyczaj za powstawanie konfliktów. Aby ich uniknąć, warto wykształcić nawyki, gwarantujące skuteczną komunikację.

Oto lista 7 zasad efektywnej komunikacji. Wprowadzaj jeden nawyk tygodniowo, by stać się mistrzem komunikacji!

  1. Komunikowanie w pierwszej osobie, czyli „Ja”, a nie „Ty”. Zasada ta, mówi o tym, iż powinniśmy mówić o swoich odczuciach i wrażeniach. Dzięki temu, unikniemy oceny zachowania innych. Lepiej powiedzieć: poczułam się zraniona niż Ty mnie zraniłeś.
  2. Opisywanie sytuacji koncentrując się na faktach – ta reguła, ma nam przypominać o tym, by skupiać się na tym co rzeczywiście się stało; unikając przy tym ocen oraz porównań. Każda sytuacja ma swój indywidualny charakter. Słowa nigdyzawsze nie występują w słoniku dobrego rozmówcy!
  3. Mówienie o potrzebach i oczekiwaniach – zasada ta, ma motywować do mówienia o tym, czego potrzebujemy i co czujemy. Częstą pułapką są niewypowiedziane oczekiwania – coś sobie zaplanowaliśmy i założyliśmy, że tak właśnie ma być, a skąd np. nasz pracownik ma to wiedzieć? Szczególnie zdarza się to na płaszczyźnie zawodowej, zapominamy przekazać pełną informację np. przy delegowaniu zadań. Co w konsekwencji skutkuje tym, że pewne sprawy nie idą po naszej myśli. Warto, więc mówić o swoich odczuciach.
  4. Unikanie generalizacji oraz oceniania rozmówcy i jego zachowań, a dbanie o to by czuł się on szanowany –  nieprzerywanie wypowiedzi, robienie krótkich przerw między jednym, a drugim komunikatem.
  5. Konstruktywna informacja zwrotna. Informacje negatywne przekazujemy na zmianę z pozytywnymi. Nadmierna koncentracja na negatywach, a także udowadnianie swoich racji za wszelką cenę nie wróży nic dobrego. Nie można zapomnieć, iż motywacją większości rozmów jest osiągnięcie jakiegoś sprecyzowanego celu, który powinien być nadrzędnym drogowskazem. Co więcej, informacja zwrotna ma pomóc rozmówcy upewnić się, że dobrze zrozumieliśmy jego komunikat.
  6. Aktywne słuchanie, to nic innego jak koncentrowanie się na tym co rozmówca chce nam przekazać, a także wykazywanie zainteresowania jego osobą. Nawiązujmy kontakt wzrokowy, nie przerywajmy i zadawajmy dodatkowe pytania. Wszystko po to, by dobrze się zrozumieć.
  7. Jasne i precyzyjne komunikaty. Błędem komunikacji są np. kolokwialnie mówiąc, słowotoki. Psycholodzy twierdzą, że skupiamy się zazwyczaj na pierwszy 5 słowach. Zamiast powtarzać jedną informację parę razy, lepiej poprosić partnera rozmowy, by sparafrazował komunikat.

Przytaczając słowa Jordiego Savalla, „kiedy coś robię, to oddaję się temu bez reszty”, można powiedzieć, że komunikacja oparta o zauważalność reakcji własnej i reakcji drugiej osoby jest czynnikiem sukcesu oraz przyczynia się do poczucia wewnętrznego spełnienia.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here