Dwa bieguny efektywności – proaktywność i reaktywność

606
0
UDOSTĘPNIJ

Nastawienie psychiczne jest kluczowym elementem sukcesu każdego człowieka. I nim właśnie niekiedy się różnimy. Badania pokazują, że osoby pozytywnie nastawione i mniej narzekające szybciej dochodzą do postawionych sobie celów. A dla Ciebie, szklanka jest do połowy pusta czy może do połowy pełna?

Pozbawieni wewnętrznej motywacji bezwiednie utwierdzamy się w przekonaniu, że nic się nie uda. Oczywiście, posiadanie nieskończonych pokładów optymizmu i uciekanie od odpowiedzialności, nie gwarantuje nam wiecznego szczęścia.  Reasumując część z nas, w obliczu trudności i przykrych sytuacji przystępuje do rozwiązania problemu natychmiast, a inni szukają winnego i w obliczu trudnych sytuacji stają się bezradni. I tak właśnie zdefiniowano dwa typy osób: reaktywne i proaktywne.

Osoby reaktywne, z zasady zazwyczaj poddają się i ociągają z podjęciem działania oraz decyzji. Mają skłonność do uznawania siebie za ofiarę sytuacji i obwiniają za swoje niepowodzenia cały świat. Znalezienie winnego i przerzucenie odpowiedzialności jest nieświadomym celem tego typu osób. Natomiast osoby proaktywne, aktywnie i chętnie przystępują do działania; akceptując zmiany, które są dla nich szansą na sukces i powodzenie. Osoby proaktywne w obliczu trudności stawiają czoła wyzwaniom i nakierowane są na rozwój osobisty oraz realizację celu. Biorą odpowiedzialność w obszarze wpływu.

Przyjrzyj się temu jak na różne sytuacje życia codziennego reagują dwa typu osób – proaktywne i reaktywne. Do której grupy osób należysz? Jedno jest pewne, postawa proaktywna jest niezbędna do osiągnięcia realnego sukcesu, w przeciwieństwie do rekatywnósci, w której to emocje biorą nad nami górę.

PROAKTYWNOŚĆ

REAKTYWNOŚĆ

Sprawdzę co da się zrobić Nie da się nic zrobić, to jest niemożliwe
Mogę wybrać właściwe działanie Muszę to zrobić
Wybieram Nie mogę
Poszukam innego rozwiązania Zrobiłbym to, gdyby…
Poszukam innej pracy, pójdę na dodatkowe studia – wyjadę na wymarzone wakacje Za mało zarabiam, nigdy nie będzie mnie stać na wakacje.
Nauczę się nowego języka, zmienię pracę. Innym żyje się dobrze, mają ciekawą pracę i lepiej zarabiają
Wygospodaruje 4 godziny w tygodniu tylko dla siebie Nie mam na nic czasu
Będę pracować nad jednym nawykiem w miesiącu Taki już jestem
Mam na to wpływ Zobaczymy, los/czas pokaże
W tej sytuacji dobre jest to… W tej sytuacji najgorsze jest to, że…

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here