Jak możesz pracować nad swoją inteligencją emocjonalną?

20
0
UDOSTĘPNIJ

S.P. Robbins i D.A. DeCenzo przeprowadzili badania, w których okazało się, że osoby z wysokimi wynikami w zakresie inteligencji emocjonalnej były 2,6 razy skuteczniejsze w pracy niż osoby z niskimi wynikami. Naukowcy uważają, iż osoby z wyższym wskaźnikiem inteligencji emocjonalnej są bardziej skłonne do rozumienia potrzeb i emocji swojego zespołu, co przekłada się bezpośrednio na efektywność realizacji zadań.

Bez dwóch zdań, inteligencja emocjonalna to bardzo popularny temat XXI wieku, uważany przez pionierów za kluczowy czynnik sukcesu i kompetencję naszych czasów. Coraz więcej badań wskazuje na to, iż to właśnie emocje wpływają na podejmowane decyzje i sposób zachowania.

Jak zatem pracować i doskonalić inteligencje emocjonalną?

  1. Poznaj siebie – dokonaj samooceny, która pozwoli Ci wskazać własne mocne strony oraz słabości, mówiąc inaczej określ swoje zasoby i ograniczenia. Akceptując to, że nie jesteś doskonały ale aktywnie poszukujesz ulepszeń, możesz poprawić poziom inteligencji emocjonalnej.
  2. Nazywaj emocje –  zapoznaj się z emocjami, zobacz jak są różnorodne i zacznij dostrzegać je w swoim życiu codziennym. Łatwiej zarządza się czymś co jest nam znane.
  3. Przyjrzyj się nawiązywanym relacjom społecznym – jednym z pytań, które musisz sobie zadać, jest to, czy w kontakcie z drugim człowiekiem poszukujesz pochwał i aplauzu? W pewnym aspekcie jest to naturalna potrzeba jednak nie lubi się ona z inteligencją emocjonalną. Pokora jest jednym z kluczowych wskaźników inteligencji emocjonalnej. Osoby, które w relacjach z innymi szukają doceniania i pochwał. automatycznie stawiają siebie w pozycji rywalizującego wojownika,  co stopniowo osłabia efektywną współpracę i wpływa na relacje międzyludzkie. Mając to na uwadze, obserwuj też to jak reagujesz na innych ludzi. Zidentyfikuj reakcje i cechy, które mogą mieć negatywny wpływ na Twoje interakcje i odczucia.

  4. Przyjmuj różne perspektywy – przypomnij sobie czy szklanka jest do połowy pełna czy do połowy pusta? Ilu ludzi tyle perspektyw; które kształtowane są przez osobiste potrzeby i właśnie emocje. Inteligencja emocjonalna nie odnosi się tylko do regulacji własnych procesów intra psychicznych ale do zdolności reagowania i przewidywania stanów emocjonalnych innych. Percepcja odgrywa istotną rolę, szczególnie w odniesieniu do różnicy, jaka istnieje między naszym postrzeganiem siebie a sposobem, w jaki jesteśmy postrzegani przez innych.
  5. Stosuj konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem – aby rozwinąć inteligencje emocjonalną, zbadaj, jak reagujesz na stresujące sytuacje i jak sobie z nimi radzisz. Gdy chcesz kontrolować swoje emocje, powinieneś pracować nad swoimi reakcjami na stres czy frustracje. Spraw, by stres działał na Ciebie mobilizująco.

Umiejętność opanowania stresu i kontroli nad emocjami jest  bardzo cenioną kompetencją i  stanowi kluczowy atrybut przywództwa, a także ma znaczenie dla każdego rodzaju relacji interpersonalnych.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here