Rozwój osobisty – zmień swoje przekonania ograniczające!

45
0
UDOSTĘPNIJ

W poprzednim artykule pod tytułem: Przekonania – wewnętrzna i osobista mapa świata, wyjaśniono czym są przekonania, jaka jest ich geneza oraz czy to dobrze, że w ogóle istnieją. Dla przypomnienia jak duży wpływ na nasze funkcjonowanie mają nasze przekonania przedstawiam schemat ABC:

A – Fakty, zdarzenia
B- przekonania o faktach, dawne doświadczenia związane z określonymi zdarzeniami
C- emocje
Po zaistnieniu określonego faktu (A), czy zdarzenia, zawsze pojawiają się myśli (B) lub przekonania o nim (B), a dopiero później pojawiają się emocje (C), które mają bezpośredni wpływ na zachowanie.

 

Często jest tak, że nie można zmienić faktów, ale możemy zmienić nasze przekonanie o tych faktach. Część przekonań jest przysłowiowym wiatrem w skrzydła, a druga może po prostu je podcinać. I właśnie ta grupa przekonań, to przekonania ograniczające – jak je zmienić?

Aby zacząć pracę nad swoimi przekonaniami, najpierw należy je dobrze poznać. Identyfikację przekonań przeprowadzisz, zadając sobie takie pytania jak: Co uważam o sobie, co myślę o innych ludziach, czym są dla mnie pieniądze, co to znaczy sukces? Co uważam o pracy, o przyjaźni, o rodzinie?

Drugi krok to analiza, czyli podzielnie przekonań na wspierające i ograniczające. Odpowiedz na pytanie, które z przekonań pomaga Ci osiągać cele, a które blokuje Twoje działania?

Pracę nad zmianą przekonań można prowadzić tylko w odniesieniu do jednego twierdzenia. Wybierz, więc to twierdzenie, które jest dla Ciebie najbardziej destrukcyjne. Następnie zastanów się czy te przekonanie jest prawdziwe, jakie sytuacje w Twoim życiu zaprogramowały właśnie taki sposób myślenia. Do tego zadania, pomocne będzie narzędzie nazywane przez coachów metodą pięciu palców.

1. Czy to co myślę jest faktem? Jakie są fakty?

2. Czy to przekonanie pozwala mi realizować swoje cele?

3. Czy to przekonanie pozwala mi unikać konfliktów, popełniania błędów?

4. Czy to przekonanie pozwali mi czuć się tak jak chcę?

5. Czy to przekonanie pozwala mi chronić to co dla mnie ważne?

Jeśli na trzy z tych pytań udzieliłeś odpowiedzi nie, to znaczy  że jest to przekonanie ograniczające.

Kolejny krok to przeformułowanie doświadczenia. Pomyśl jakie przeświadczenie chciałbyś posiadać zamiast starego, destrukcyjnego. Nowe przekonanie, powinno być neutralne, czyli np. jeśli uważasz, że uczysz się wolno i to przekonanie chcesz przeformułować to zdanie uczę się szybko, nie będzie wspierające, gdyż dobrze wiesz, że tak nie jest. Neutralnym przekonaniem w tej sytuacji byłoby stwierdzenie: uczę się w dobrym tempie. Kiedy przekonanie jest już sformułowane to zapisz je na kartce, opracuj plan jakie konkretnie działania wdrożysz, by potwierdzić i utrwalić nowe przekonanie. Zastanów się, również jakie korzyści płyną za nowym sformułowaniem.

Za każdym razem, kiedy dostrzeżesz, iż destruktywne przekonanie przejmuje kontrolę nad Twoim sposobem myślenia, zaznacz kreskę na kartce i przypomnij sobie nowe sformułowanie.

„To nie fakty denerwują, złoszczą, zasmucają, radują, lecz to ja sam/a denerwuję się, złoszczę, przerażam, czy raduję poprzez moje przekonania o tych faktach.”
dr Maxie C. Maultsby