Blended learning – zalety i wady

332
0
UDOSTĘPNIJ
Blended learning

Blended learning to zintegrowana metoda nauczania, która łączy ze sobą elementy tradycyjnego kształcenia z e-learningiem. Proporcja poszczególnych technik w procesie nauczania dobierana jest indywidualnie w zależności od tematu szkolenia, potrzeb studenta, czy też preferencji trenera. Blended learning poprzez stworzenie interaktywnego środowiska odgrywa jedną z kluczowych ról w edukacji. Badania pokazują, że jest to najefektywniejsza metoda, która cechuje się elastycznym sposobem projektowania szkoleń z uwzględnieniem potrzeb uczestników, założonych celów oraz specyfiki branży jak i samej firmy.

Blended learning zapewnia bardzo precyzyjne, a jednocześnie praktyczne,  dostarczenie wiedzy, dzięki czemu idealnie wpasował się w kulturę dzisiejszych organizacji, które wymagają szczegółowej wiedzy w wąskich specjalizacjach. Należy też dodać, że platformy e-learningowe zapewniają udział w symulacjach czy scenkach, co pozwala na zastosowana wiedzy teoretycznej w praktyce.

Jednakże jak każda strategia nauki ta również ma swoje wady i zalety.

Korzyści płynące z blended learningu z punktu widzenia użytkowników.

1. Spersonalizowany tok nauki.

Badania pokazują, że kursy dostosowane do indywidualnych potrzeb użytkownika dzięki odpowiednim  połączeniu tradycyjnych techniki nauczania (face-to-face) oraz e-learningu, są o 30% bardziej skuteczne. W doborze odpowiednich zadań można na przykład skorzystać z pre-testów, które użytkownik może wypełnić przed rozpoczęciem kursu. Umożliwiają one sprawdzenie poziomu wiedzy i dostosowanie odpowiednich zadań i treści, które są przydatne danemu użytkownikowi. Ponadto każdy student ma swoje konto oraz przypisanego mu trenera, który po zalogowaniu do systemu może śledzić postępy nauki i komentować popełnione błędy. Szkolny system oceniana 1-5 został zastąpiony indywidualną informacją opisową, a dodatkowo każdy uczeń może dobrać dowolny dla siebie sposób nauczania. Część osób woli oglądać filmy lub uczestniczyć w wykładach i seminariach, inni czytać książki, a pozostali samemu szukać informacji dostępnych np. w sieci.

2. Oszczędność czasu i nieograniczona dostępność materiałów.

W blended learning’u, jeżeli uczestnik szkolenia ma problem z przyswojeniem pewnej wiedzy, może skorzystać z odpowiednich samouczków i „pigułek wiedzy” dostępnych w platformie e-learningowej. To nic innego jak krótkie i najbardziej potrzebne informacje dostępne dosłownie na kliknięcie przyciskiem myszy. Zamiast kartkować stosy książek wystarczy wpisać potrzebne nam pojęcie, a system znajdzie je natychmiast.

3. Możliwość wymiany doświadczeń z osobami na całym świecie.

Użytkownicy mogą komunikować się, zadawać skomplikowane pytania i wymieniać się wiedzą na wielu forach i grupach tematycznych dostępnych wewnątrz platformy i zrzeszających uczniów z całego świata. Taka wymiana doświadczeń w tradycyjnych szkoleniach możliwa jest tylko w ograniczonej grupie uczestników, biorących udział w danym szkoleniu.

4. Dostęp do wiedzy zawsze i wszędzie.

Blended learning eliminuje ograniczenia czasu i miejsca. Na przykład jeśli pracownik jest w domu i chciałby spędzić chwilę na przestudiowaniu specyfikacji produktów, przed porannym spotkaniem kolejnego dnia, może to zrobić od razu dzięki zalogowaniu się do systemu e-learningu.

5. Monitorowanie postępów w nauce.

Zamiast egzaminów i klasyfikacji, system e-learningu wspierający tradycyjne szkolenie, zapisuje punkty i postępy każdego z uczestników na jego indywidualnym koncie. Praktycznie każda aktywność może być śledzona i bezpośrednio oceniana przez pracodawcę, trenera, czy nauczyciela. Niektóre z platform oferują również prowadzenie rankingu najlepszych studentów, co bardzo motywuje do nauki. Jedna z czołowych dostępnych na rynku platform grywalizacyjnych Funifier, dzięki integracji z platformą e-learning, pozwala na zdobywanie punktów, które następnie podlegają wymianie na nagrody i bonusy.

Korzyści płynące z Blended learningu z punktu widzenia trenerów.

  1. Łatwe zarządzanie polityką szkoleniową i planowanie ścieżki rozwoju pracownika, przy jednoczesnym zredukowaniu kosztów i ilości poświęcanego czasu.
  2. Wzrost efektywności szkoleń możliwy dzięki regularnym ćwiczeniom i zapewnionym stałym kontaktem ze studentem. Blended learning umożliwia trenerom realizację różnego rodzaju strategii nauczania, a łatwy dostęp do wyników gwarantuje odpowiednie dopasowanie ścieżki rozwoju i dobór szkoleń indywidualnie do potrzeb.
  3. Prosty sposób administracji i edycji treści dostępnych na platformie e-learning. Taka funkcjonalność umożliwia modyfikację materiałów i łatwą ocenę pracy studentów.
  4. Spersonalizowane i angażujące techniki kształcenia pomagają w nauce najbardziej skomplikowanych i nielubianych zagadnień. W ten sposób każdy dostaje równe szanse, by udoskonalić i poszerzyć swoją wiedzę.
  5. Zaawansowany system monitorowania postępów i możliwość wpływania na stopień zaangażowania uczestnika/ucznia.
  6. Możliwość połączenia tradycyjnych szkoleń face-to-face z pracą zdalną (uzupełnienie wiedzy, follo-up).

Minusy korzystania z blended learningu:

1. Nieprawidłowo wykorzystany potencjały blended learningu.

Wielu trenerów jak i pracodawców nie wie, jak korzystać z nowoczesnych technologii wspomagających tradycyjne uczenie się lub też wybiera nieprzystosowane do potrzeb swojej organizacji programy szkoleniowe.

2. Brak wiedzy technologicznej oraz niechęć do nauki.

Aby załagodzić ten problem powinno się wybierać platformy szkoleniowe z łatwym i przyjaznym oprogramowaniem, które jest intuicyjne, a dodatkowo angażuje i skupia uwagę uczestnika. Doskonałym uzupełnieniem procesu szkoleniowego jest grywalizacja, dzięki której uczestnik szkolenia jest bardziej zaangażowany, a jednocześnie stwarza ona warunki do interakcji i rywalizacji.

3. Zaawansowana technologia instalacji oraz wysokie koszty utrzymania.

Zakup technologii i infrastruktury do nauki przez internet jest kosztowny. Jednak należy pamiętać, że istnieją obecnie rozwiązania dostępne w modelu chmurowym, co ogranicza początkowe koszty inwestycyjne (licencje, infrastruktura i wdrożenie), a także koszty utrzymania platformy w drugim horyzoncie czasowym.

4. Ograniczenie kontaktów międzyludzkich.