Jak radzić sobie ze stresem na co dzień?

14
0
UDOSTĘPNIJ
jak radzić sobie ze stresem

Stres jest wynikiem reakcji organizmu na bodźce takie jak nasze własne wyobrażenia, obawy czy napotykające nas sytuacje. Wiele osób odczuwa stres codziennie i owszem ma on swoje plusy takie jak chociażby wzrost motywacji do działania, jednakże dużo bardziej znany jest ze swoich skutków ubocznych związanych ze zdrowiem, życiem zawodowym czy prywatnym. Myślę, że każdy z nas mógłby znaleźć w swoim życiorysie taką sytuację kiedy przez stres coś poszło nie tak lub mogło stać się inaczej, po prostu lepiej. Jak radzić sobie ze stresem na co dzień?

Po pierwsze planuj!

Planowanie, wyznaczanie priorytetów może pomóc w organizacji czasu, która bardzo często jest przyczyną stresu. Słynne spóźnianie się, tak zwane obsuwy czasu, naglące deadline’y lub brakujące godziny to popularne stresory życia codziennego. Planowanie z wyprzedzeniem zmniejsza ilość stresu i ogranicza pracę pod presją czasu. Zwlekanie jest powszechnym nawykiem ludzi, którzy często odczuwają niepokój. Być może  będziesz potrzebować systemu do robienia, przechowywania i organizowania notatek. Skorzystaj z takich narzędzi jak: Asan, Everntone, Wunderlist czy To do list. To aplikacje, które pozwolą Ci na tagowanie, porządkowanie i organizację zadań, a przede wszystkim czasu.

Koncentruj się na tym, na co masz wpływ.

Bardzo stresogenne jest tworzenie w myślach różnych scenariuszy, najczęściej typowych straszaków. Jak wiele czasu i energii marnujemy koncentrując uwagę na aspektach, które pozostają poza strefą naszego wpływu? Nie możesz kontrolować korków czy też problemów z Internetem. Możesz jednak zarządzać swoim planem dnia i kontaktami interpersonalnymi. Skoncentruj swoją uwagę i energię na rzeczach, które możesz kontrolować. Martwienie się tylko marnuje czas i jest drugim popularnym stresorem XXI wieku.  W obliczu stresującej sytuacji, warto też przyjąć postawę proaktywną, które polega na braniu spraw w swoje ręce. Nie warto przyglądać się jakiemuś problemowi i wpadać w pętle stresu, należy podjąć działanie. Proaktywność to nic innego jak świadomość tego, że w każdej sytuacji trzeba brać odpowiedzialność i wybrać właściwą reakcję na to, co nas spotyka.

Ruch to zdrowie!

Częstym reduktorem stresu jest ruch fizyczny. Ćwiczenia pomagają zmniejszyć stres i poprawić ogólne samopoczucie. Ludzie, którzy spędzają czas ćwicząc co najmniej 20 minut dziennie przez kilka dni w tygodniu, mają lepszy nastrój, silniejszy układ odpornościowy i lepszą budowę ciała – kto by tego nie chciał?

Zachowuj równowagę – work life balacne

Brak czasu wolnego dla siebie spowoduje, że wypalisz się, zanim naprawdę zaczniesz. Poświęcenie czasu na odpoczynek i relaks pozwala na doładowanie baterii i spojrzenie na pewne aspekty z innej perspektywy. Człowiek, który jest przemęczony zazwyczaj odczuwa wiele frustracji i stresu, a podejmowane decyzje są pochopne.

Ponadto aby walczyć ze stresem, trzeba rozpoznać jakie sytuacje, miejsca, bądź też osoby stresują nas najbardziej i dlaczego tak właśnie jest? Najlepiej wszystkie te czynniki spisać na kartce. Po zidentyfikowaniu stresujących sytuacji warto przeanalizować listę pod kątem spraw, które można rozwiązać inaczej lub je wyeliminować.

Do popularnych technik radzenia sobie ze stresem należą wizualizacja oraz reframing czyli, przeramowanie sytuacji i przewartościowanie stresora. Wizualizacja to nic innego jak wyobrażenie sobie stresującej nas sytuacji z lotu ptaka, a następnie jej obiektywna ocena. Tworząc wizualizację nastawiamy swój mózg na działanie w jakimś określonym przez nas kierunku. Z kolei reframing to technika, polegająca na zmianie kontekstu sytuacji stresującej. Najlepiej w zabawny sposób przeformułować przyszłą stresującą sytuację, myśląc o niej w jakiś absurdalny sposób poprzez zmianę jej znaczenia.

Na zakończenie, pamiętaj, iż twoja kondycja psychiczna jak i ogólne samopoczucie powinny być najwyższym priorytetem. Bez tego nie możesz dokonywać trafnych wyborów – co uniemożliwia czerpanie korzyści z tego, na co ciężko pracowałeś. Brak pracy nad własnym stresem, może doprowadzić do błędnego koła stałego uczucia niepokoju, co stanowi prostą drogę do problemów w każdym obszarze Twojego życia.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here