Słabe strony przywództwa i jak je naprawić?

111
0
UDOSTĘPNIJ

Amerykańskie przysłowie mówi, iż pracownicy opuszczają liderów, a nie organizacje. W świecie biznesu złośliwi w myśl, tego porzekadła, mówią, iż dobrego przywódce poznaje się po małej rotacji pracowników. A aby być dobrym, swoje działania należy poddawać pod refleksję i samoocenę. Jak powszechnie wiadomo, ideały nie istnieją, a błędy będą popełnianie zawsze.

Jakie są zatem słabe strony przywództwa?

  1. Rutyna – pracując w organizacji dłuższy czas zaczynamy funkcjonować w pewnych procesach, które można nawet nazwać błędnymi kołami. Z czasem, wiele rzeczy, które na pierwszy rzut oka są dla nas nie do przyjęcia, stają się dla nas codziennością, po prostu się do nich przyzwyczajamy. Warto wejść co jakiś czas do swojego miejsca pracy,  czy zespołu z nastawieniem kontrolera lub totalnego nowicjusza, po to by zobaczyć z boku pracę zespołu czy nawet uwarunkowania zewnętrze.
  2. Osiąganie celów w pominięciu wizji organizacji – doradcy biznesowi wizję, misję i wartości organizacji podają jako główny kierunkowskaz do sukcesu. Nie mniej jednak w kulturze naszych firm o wizji mówi się stosunkowo mało, za mało. Wiele celów liderzy delegują na członków swoje zespołu na zasadzie: trzeba to „dowieźć” – to robimy, na cito!. Takie działania zabijają innowacyjność oraz kreatywność, a także zmniejszają poczucie tożsamości z organizacją. Spójrzmy na firmę Apple, która zdominowała świat swoimi produktami z jabłkiem. Początkową wizją tej marki było stworzenie produktów, które będą ładne, proste oraz użyteczne i właśnie te 3 słowa można znaleźć w każdym projekcie tej marki. Badania Alternative Board (TAB) wykazało, iż 46% badanych Dyrektorów uważa, że ​​najważniejszą funkcją lidera jest „osiąganie celów”, a następnie „wyznaczanie wizji” (38%). Spróbuj formułować cele w oparciu o wizję, by jedno zgadzało się i wypływało z drugiego.
  3. Brak zaufania – to najczęstsza ze spotykanych słabości przywództwa, można ją też nazwać innymi słowami – wszystko zrobię sam lub muszę mieć wszystko pod kontrolą. Jak wiadomo, wszystko to często znaczy nic! Ideą przywództwa jest zarządzanie zasobami ludzkimi, bycie kapitanem statku, stąd bardzo błędnym podejściem, na którym wypala się psychicznie wiele młodych managerów jest chęć robienia wszystkiego samodzielnie. Pracownicy zatrudnieni pod takiem szefem zaczynają czuć się niepotrzebni, a także leniwi, mało zmotywowani. Myślą sobie: „zrobię to byle jak, żeby było, Kowalski i tak zrobi sobie sam po swojemu, a ja przejrzę wtedy Facebooka”. Najlepszym kołem ratunkowym przy tego typu słabości jest podzielenie obszaru zarządzania na mikro i marko. Mikrozarządzanie to wszelkie szczegóły i mało istotne sprawy, to w większości te wszystkie maile w których jesteś na CC ale nawet ich nie czytasz, bo to nie do Ciebie. A sprawy makro to tematy związane bezpośrednio z Twoimi celami i konkretnymi wynikami.
  4. Potrzeba bycia lubianym – oczywistym jest, że każdy chce być lubianym i podziwianym. Jednak jest to niemożliwe. Na 20 członków zespołu, zawsze trafi się rodzynek, który będzie niezadowolony. Natomiast, zastanów się czy Twoim priorytetem jest przyjaźń z członkami zespołu? Oczywiście, posiadanie samych wrogów i obgadywanie za plecami też kluczem do sukcesu nie jest. Twoim priorytetem powinno być takie zarządzanie, by Twoje decyzje były szanowane i zrozumiane, natomiast kwestia ich oceny jest sprawą subiektywną i indywidualną.
  5. Brak empatii i hipokryzja – liderzy często tworzą środowisko pracy w którym następnie nie uczestniczą, a przecież przykład idzie z góry. Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy szanowali Cię i słuchali, musisz przestrzegać własnych zasad. Nie trzymaj się z dala od członków zespołu i nie zachowuj się tak, jakbyś był lepszy od swoich pracowników. Takie postępowanie będzie powodowało powstawanie barier i przyczyni się do wzrostu napięcia, a także frustracji wśród pracowników. Im bardziej jesteś przejrzysty, tym bardziej autentyczny będzie cały twój zespół
  6. Brak jasnych oczekiwań, błędy w komunikacji – wbrew pozorom ludzie lubią konkretnych i zdecydowanych przywódców, może mają mniej „luzu” ale przynajmniej wiedzą co mają robić. Gdy lider nie określa konkretnych oczekiwań, jego bezpośrednie polecenia często utykają w ciągu dnia bez wyraźnego kierunku. Słabością wielu managerów są też skróty myślowe, slang korporacyjny, który owszem sprawdza się ale u wieloletnich współpracowników, natomiast u nowicjuszy potrzeba konkretnych i jasnych poleceń. Nie zapominaj także o udzielaniu feedbacku.

Jak widać istnieją słabe strony przywództwa, aby ograniczyć ich wpływ do minimum należy raz na jakiś czas poddać pod refleksję swoje działania i obserwować wpływ podejmowanych decyzji na członków zespołu.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here