Zadbaj o wizerunek w Internecie

145
0
UDOSTĘPNIJ

Takie portale społecznościowe jak Facebook, Instagram czy Twitter w początkowym zamyśle zostały stworzone w celach rozrywkowych oraz prywatnych, a teraz ewaluowały do opiniotwórczych i reklamowych serwisów dla wszystkich, niezależnie od wieku i zainteresowań. Obecnie zakres działalności tego typu stron znacznie się rozszerza i jest obecny praktycznie w każdej dziedzinie naszego życia. Facebook czy Snapchat to wielkie platformy służące do sprzedaży, reklamy i inwigilacji, stąd należy dbać o swój wizerunek w Internecie. Stało się tak dlatego, że większość osób udostępnia swoje dane oraz informacje o zainteresowaniach. Social media dają nieograniczone możliwości dotarcia do różnych grup społecznych, miejscowości czy nawet państw oddalonych od nas miliony kilometrów. Przed osobistym poznaniem jakiejś osoby, bądź organizacji najpierw zapoznajemy się z nią przez wygooglowanie w sieci. Na Linkedin czytamy o doświadczeniu zawodowym, a na Facebooku oglądamy życie prywatne.

W dzisiejszych czasach budowanie wizerunku marki to już nie tylko ładne biuro w atrakcyjnej lokalizacji, materiały reklamowe czy też strój, ale także profil na Instagramie czy innym kanale społecznościowym.  Budowanie wizerunku w sieci jest ważne właściwie dla każdej osoby będącej na rynku. Zarówno małe i duże firmy, jak i pracownicy liniowi czy managerzy, powinni dbać o to, czego można dowiedzieć się o nich z Internetu. Pokolenie, które obecnie wkracza na rynek pracy, to niewątpliwie pokolenie Internetu i serwisów społecznościowych. Według badania Megapanel z marca 2011 roku, z social media korzystają niemal wszyscy Internauci (aż 99,3%), spędzając w nich średnio około 1,5 godziny dziennie.

Coraz częściej mówi się także o zjawisku personal brandingu, który w czasach kiedy liczy się indywidualizm, wpisuje się w hasło ?wyróżnij się albo zgiń?. Dzięki odpowiednio ukształtowanemu wizerunkowi własnej osoby, zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym, można nie tylko skutecznie odróżnić się na tle konkurencji, ale przede wszystkim podkreślić swój profesjonalizm i budować pozycję eksperta, a tym samym w znacznym stopniu mieć realny wpływ na ścieżkę swojej kariery.

Jak kreować wizerunek w Internecie?
Pierwszorzędną zasadą w kreowaniu wizerunku w sieci jest spójność komunikacji we wszystkich kanałach. Strona internetowa, fanpage czy profil na Linkedin, jak i wyniki wyszukiwania w Google, powinny być jednolite.  Żeby zaistnieć w sieci najlepiej jest się wypowiadać na fachowych blogach, forach internetowych czy też pisać artykuły branżowe, które publikowane są na różnych stronach.

Jeśli posiadasz własną działalność to podstawą sukcesu jest dobra, nowoczesna i wiarygodna strona internetowa. Bardzo ważne jest to, iż newsy i wpisy powinny być uaktualniane na bieżąco, co pozytywnie wpływa na wiarygodność marki. Internet to nie tylko idealne miejsce na sprzedaż i reklamę wszelkich produktów,  ale to także miejsce w którym nie bardzo sobie ufamy, zatem nieatrakcyjna i niemerytoryczna strona nie zachęci do współpracy. Co więcej, nie tylko firmy mają swoje internetowe portfolio. Osoby prywatne, które pracują, też powinny mieć swoją stronę w sieci. Taką usługę oferują takie portale jak GoldenLine czy Linkedin. Szacuje się, że około 94% rekruterów używa tego źródła informacji do szukania i sprawdzania kandydatów. Jeśli szukasz pracy i rozsyłasz swoje CV zadbaj o to, aby treści zawarte w obu miejscach były w 100% spójne. Uważaj także na to, co zamieszczasz na Facebooku, dobrą praktyką jest ustawienie polityki prywatności, czyli tego, kto może zobaczyć Twoje prywatne posty i zdjęcia. Może powinieneś wyświetlać je tylko swoim znajomym? Nie oznacza, to że Twój Facebook ma być biznesowy i sztywny. Zamieść tam informacje o swoich zainteresowaniach i znajomych, z którymi spędzasz wolny czas. Miej jednak na uwadze, że może to zostać dostrzeżone przez Twoje szefa.

W przypadku kreowania wizerunku firm bardzo ważne jest systematyczne i regularne dodawanie postów. Publikowane treści na fanpage wpływają na zasięg. W tym przypadku algorytm Facebooka jest nieubłagany. Jeśli wiesz, że nie znajdziesz czasu na publikację treści, odpuść sobie zakładanie fanpage?a. Gorszy od braku fanpage?a jest zaniedbywany profil. Kolejnym punktem jest ustalenie strategii promocji. Przede wszystkim w statystykach strony należy sprawdzić kim i w jakim wieku są Twoi fani, a co za tym idzie grupa docelowa. Publikowane przez Ciebie treści powinny być dla nich interesujące i wyświetlane w odpowiednim czasie. Wszelkie komunikaty zaleca się, aby były krótkie i opatrzone  atrakcyjnym zdjęciem. Powoli wracamy do starożytnych czasów i lubimy posługiwać się pismem obrazkowym. Dobra grafika przyciąga wzrok odbiorcy, a zbyt obszerne treści niestety odrzucają. Internet lubi obrazy oraz krótkie i treściwe komunikaty. Ponadto udostępniaj publikowane przez firmę treści na różnych grupach i stronach branżowych, a co więcej oznaczaj innych użytkowników, przez co treści będą miały większy zasięg.

Social media stają się obecnie coraz bardziej opiniotwórcze i praktycznie bez wychodzenia z domu, można poznać cały świat. Wydaje się też, że tworzenie marki osobistej na tak zaawansowaną skale nie jest nikomu potrzebne, a tylko sprowadza ludzi do poziomu produktów. Jednakże powoli wkraczamy w wirtualną rzeczywistość, gdzie wszystko jest możliwe.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here