Zarządzanie stresem w sytuacjach kryzysowych

67
0
UDOSTĘPNIJ
zarządzanie stresem

Stres to najczęstsze wytłumaczenie dlaczego coś nam nie wyszło. Od szkolnej ławki rozpoczynają się konsekwencje nieradzenia sobie ze stresem, a to oblany egzamin, bo mimo wielu godzin nauki, pustka w głowie, a to kończąca się odmowa podjęcia pracy, bo w czasie rozmowy rekrutacyjnej nie odpowiedzieliśmy rzeczowo na pytanie no i wreszcie słynny egzamin na prawo jazdy, gdzie noga trzęsła się tak, że trzymanie się w wyznaczonych liniach było awykonalne i to nie z powodu braku wiedzy, a dlatego, że stres to coś takiego nad czym trudno nam zapanować. No właśnie, rodzi się tutaj pytanie, czy to jest w ogóle możliwe, żeby umieć zapanować nad stresem? Coachowie i psycholodzy jednoznacznie mówią, że tak, można nauczyć się panować nad negatywnym wpływem stresu na rożne obszary naszego życia. Jednak zarządzanie stresem wymaga praktyki. Praktyki, która z czasem uczni z Ciebie mistrza.

Od czego zacząć? Przede wszystkim trzeba przeanalizować skąd ten stres, co jest jego faktycznym źródłem? Na pewno bierze się on z myśli, różnych scenariuszy, które tworzymy sami, a także z emocji takich jak lęk, obawa czy złość. Śmiało można powiedzieć, że za nasze zachowania odpowiadają emocje i logika. Niestety, naturalnie emocje są szybsze od logiki i wyzwalają w nas zachowania spontaniczne i nawykowe. Stąd jak czujemy stres to zazwyczaj mamy te same objawy, jedni udają się do lodówki, inni mają ścisk żołądka, a jeszcze inni czerwienią się niczym buraki. Reakcje fizjologiczne to jedno, ale są jeszcze reakcje psychiczne czyli np. skłonność do ucieczki, zamykanie się w sobie, płacz czy też podejmowanie pochopnych decyzji. Nad tymi psychicznymi reakcjami, nawykami możemy nauczyć się panować. Należy zacząć od tego, by zdać sobie sprawę z tego jak funkcjonuje nasz mózg. W styczności z bodźcem, w tym przypadku stresowym mózg podejmuje utrwaloną, nawykową reakcję. Aby zarządzać stresem, trzeba przerwać ten schemat. Powiedzieć, sobie STOP i zastanowić się czy ta reakcja jest moja, czy logicznie jest to słuszne, co mówią o tym fakty czy ja tak chcę i czy nie jest to moja reakcja pierwotna i nawykowa?

W stresie ma prawo krążyć po głowie mnóstwo myśli i przekonań. Podziel je na te wspierające i na te, które Cię ograniczają. W stresie trzeba pobyć samemu ze swoimi myślami, zdać sobie sprawę z tego co konkretnie budzi w Tobie lęk, czy jest on aby na pewno realny, wykonaj rachunek prawdopodobieństwa. Bardzo pomoce w pracy nad radzeniem sobie ze stresem jest również wyciszanie się po przez takie metody jak muzykoterapia, joga, ćwiczenia oddechowe czy też medytacja.

Warto też w sytuacji stresowej pamiętać, iż celem jest wpływanie na negatywne i niepożądane skutki stresu w naszym życiu. Nie ma co podejmować walki ze stresem, trzeba nauczyć się nim zarządzać. Stres jest potrzebny, bowiem stanowi motywator i podnosi zaangażowanie do podjęcia różnych działań. Kiedy podejmujemy wzywania lub jesteśmy w nowej sytuacji to całkiem normalne, że możemy czuć dreszczyk napięcia, ekscytacji czy też i stresu.

Zarządzanie stresem wymaga wyrobienia nowych nawyków i odporności na to uczucie. Jeśli nie masz pomysłu na nowe nawyki w walce ze stresem lub nie potrafisz sprecyzować co dokładnie Cię stresuje skorzystaj z porad coacha lub psychologa. Pamiętaj, że nie jesteś z tym sam.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here