Opanuj swoją złość

70
0
UDOSTĘPNIJ
złość

Złość zaraz po radości i smutku to jedna z najczęściej odczuwanych emocji. Złość dotyka każdego z nas. To emocja, która tak jak stres czy zdenerwowanie jest trudna do ukrycia i opanowania. Złość mówi nam o tym, że ktoś robi coś wbrew naszej woli, krzywdzi lub też stoi na drodze do realizacji naszych potrzeb. Warto przypomnieć, że nie ma emocji dobrych i złych, każda z emocji jest dobra, bo niesie za sobą pewne informacje, natomiast to sposób wyrażenia emocji może być dobry albo zły.

Każdy od czasu do czasu odczuwa złość. To zupełnie normalna reakcja na frustrujące lub trudne sytuacje. Natomiast tak wiele mówi się o zarządzaniu złością, ponieważ kiedy sposób zachowania pod wpływem tej emocji wymyka się z pod kontroli to jest ona niezwykle szkodliwa. Gniew staje się problemem tylko wtedy, gdy jest nadmiernie eksponowany i zaczyna wpływać na relacje interpersonalne, życie codzienne czy zdrowie psychofizyczne. Odczuwanie złości ma różną intensywność, charakteryzuje się również zmianami fizjologicznymi takimi jak: podwyższone ciśnienie krwi, skoki hormonów, takich jak adrenalina i noradrenalina, wzrost temperatury ciała, zwiększone napięcie mięśni i zaczerwienienia.

Każdy na swój indywidualny sposób przeżywa złość, u każdego człowieka ta emocja może przejawiać się na wiele różnych sposobów. Na pierwszy rzut oka osoba czująca złość kojarzy nam się ze zmarszczonym czołem, zaciśniętymi ustami, pięściami, podniesionym głosem, a nawet agresją werbalną jak i fizyczną. Dla niektórych ludzi krzyk może być ujściem ich gniewu, podczas gdy inni mogą wyrażać go poprzez fizyczne uderzenie w przedmiot.

Zarządzanie złością polega na znalezieniu takiego sposobu radzenia sobie ze złością, który jest zdrowy dla ciebie i twojego otoczenia. Po pierwsze zdiagnozuj gdzie w twoim ciele „mieszka złość”. Możemy wyróżnić osoby, które wyrażają złość impulsywnie, na przykład poprzez uderzenie pięścią, krzyk, kopnięcie czy nawet przemoc fizyczną w stosunku do przedmiotów, a nawet osób. Taki sposób wyrażania złości w terminologi psychologicznej nazywany jest otwarcie agresywnym wyrażeniem gniewu. Natomiast, można też spotkać osoby, które tłumią swoje przykre emocje co prowadzi do wielu chorób takich jak depresja czy choroby serca.

Zaobserwuj sytuacje w których czujesz złość i zidentyfikuj swój sposób wyrażania jej, może jest on zależny od bodźców, które wywołują w tobie silne emocje? Przyjrzyj się również sytuacjom, które powodują u ciebie silną złość, z czym są zwiane? Kiedy wiesz w jaki sposób reagujesz, sprawdź czy jest to zdrowy sposób radzenia sobie ze złością, zdrowy czyli taki, który nie sprawia przykrości innymi, ani nie utrudnia Ci funkcjonowania. Jeśli zauważasz, że sposób wyrażania gniewu przez ciebie jest destrukcyjny to znajdź alternatywny sposób, natomiast musi on aktywować te części ciała, które wcześniej aktywowała złość. Czyli gdy czujesz złość i masz ochotę kopać, to zastąp kopanie np. bieganiem. Jeśli natomiast twoja złość przejawia się w mowie, krzyku i obrażaniu innych to zastąp ten niewłaściwy sposób np. wygadaniem się przed lustrem, zapisaniem swoich myśli, czy głośnym śpiewaniem.

Znalezienie sposobów radzenia sobie ze złością jest bardzo ważne. Kiedy pozwalamy, by gniew przejął kontrolę nad naszym życiem, zazwyczaj nie wyjdziemy na tym dobrze. Niekontrolowanie własnych emocji może niszczyć relacje z naszymi bliskimi i powodować problemy w miejscu pracy.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here