Jakich umiejętności będziesz potrzebował w 2020 roku?

156
0
UDOSTĘPNIJ

Połowa roku kalendarzowego już za nami, a nadchodzący 2020 będzie niósł za sobą nowe wyzwania i trendy. Gdy patrzymy w przyszłość, rodzi się pytanie – jakich umiejętności będziemy potrzebować, aby rozwijać się w nowym, odważnym i dynamicznym świecie?

Naukowcy ze Światowego Forum Ekonomicznego przewidują, iż w 2020 roku należy rozwijać następujące kompetencje: umiejętność rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji w sytuacjach krytycznych, kreatywność, inteligencja emocjonalna, zdolność do prowadzenia negocjacji, elastyczność poznawcza, a także zarządzanie zasobami ludzkimi.

Przez ostatnie dekady obserwujemy duży postęp nie tylko w dziedzinie technologii ale także w zakresie wiedzy na temat psychiki człowieka i kompetencji miękkich, które przez wielu nazywane są nawet kluczem do sukcesu. Nie da się ukryć, iż świat postępuje do przodu! Przy tej okazji, warto przywołać słowa znanego z prac na temat rewolucji korporacyjnej Alvina Tofflera, który powiedział kiedyś: „Niepiśmienni w XXI wieku nie będą tymi, którzy nie umieją czytać i pisać, ale tymi, którzy nie mogą się uczyć, oduczać i uczyć się na nowo”.

I tak, jedną z potrzebnych umiejętności w 2020 roku jest elastyczność poznawcza, związana z umiejętnością szybkiego uczenia się, wdrażania, a także  adaptacji do nowych sytuacji oraz technologii. Techniki, metody i wiele różnorodnych umiejętności w tym także technicznych ciągle się zmienia, musisz nauczyć się, jak ich się uczyć. Przydatne może okazać się czytanie artykułów branżowych, szczególnie z zagranicznych stron.

Kolejną ważną cechą jest wysoki poziom inteligencji emocjonalnej. W miarę jak miejsca pracy ulegają globalizacji, musimy nauczyć się, jak dogadać się z tymi, którzy różnią się od nas poglądami, czy zwyczajami kulturowymi. Współautor pojęcia Inteligencji Emocjonalnej Travis Bradberry wyjaśnia, że ​​inteligencja emocjonalna „jest innym rodzajem mądrości.” To jest to niematerialne i nienazwane „coś”, które pomaga nam dostroić się do kalejdoskopu ludzkich emocji i mierzy, jak jesteśmy biegli w dostosowywaniu naszego zachowania w zależności od nastroju innych ludzi, a nawet własnych uczuć wewnętrznych. Według Bradberry Inteligencja emocjonalna, „wpływa na sposób, w jaki zarządzamy zachowaniem, poruszamy się w złożonościach społecznych i podejmujemy osobiste decyzje, które przynoszą pozytywne rezultaty”.

Ponieważ roboty coraz częściej zastępują pracowników i automatyzują pracę, umiejętności społeczne będą ważniejsze niż kiedykolwiek w przyszłości. Współpraca jest kluczowa w każdym środowisku pracy i jest to coś, w czym ludzie na szczęście są jeszcze lepsi od robotów! Współpraca z innymi wiąże się z silnymi umiejętnościami komunikacyjnymi, świadomością mocnych i słabych stron innych ludzi oraz umiejętnością pracy z wieloma różnymi osobowościami. Szacuje się, iż nawet ludzie wykonujący zawody czysto techniczne będą wykazywać większe umiejętności interpersonalne niż w chwili obecnej, a umiejętność prowadzenia negocjacji będzie cenioną kompetencją. Ćwiczyć negocjację oraz umiejętności komunikacyjne najlepiej w trakcie szkoleń oraz warsztatów.

Przewiduje się, że w 2020 roku cenioną kompetencją będzie umiejętność podejmowania decyzji w sytuacjach krytycznych w oparciu o rzetelne dane, a także w obliczu szybko zmieniających się sytuacji. Jak możesz natychmiast poprawić swoje umiejętności w zakresie podejmowania decyzji? Zacznij gromadzić dane i informację, uczyń Excela oraz notatnik swoim dobrym przyjacielem. W zakresie podejmowania decyzji należy zawsze sytuacje rozważać w oddzieleniu od emocji, kierować się faktami, a także proaktywnością.

W kolejnych latach, zaraz po umiejętnościach miękkich, przewiduje się, że to kreatywność stanie się kluczową umiejętnością w przyszłości, więc zanim zdefiniujesz siebie jako osobę „nie-kreatywną”, pamiętaj, że kreatywność nie jest wyłącznie domeną typów artystycznych, takich jak muzycy i pisarze. O tym jak rozwijać myślenie kreatywne przeczytasz w tym artykule.

Niezależnie od tego, ile zadań zostanie zautomatyzowanych i jak zaawansowana stanie się sztuczna inteligencja, pracownicy zawsze będą najbardziej cenionym zasobem firmy. Dlatego ważne jest, aby w przyszłości menedżerowie i liderzy zespołów wiedzieli, jak motywować swoje zespoły, maksymalizować wydajność i odpowiadać na potrzeby. Bycie wspaniałym menedżerem ma wiele wspólnego z inteligencją emocjonalną oraz wiedzą, o tym jak delegować  zadania i rozwijać własny styl zarządzania.

KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here