5 złotych zasad radzenia sobie z emocjami w pracy

103
0
UDOSTĘPNIJ

Codzienne życie dostarcza nam dużej dawki stresu: rosnące wymagania zarówno na płaszczyźnie zawodowej jak i prywatnej, szybkie tempo życia oraz niedoścignione ideały sprawiają, że odczuwamy dużą presje i trudniej nam się żyje. Nasza samoocena nie jest budowana na podstawie oceny własnych potrzeb i możliwości, a na podstawie życia kreowanego przez media i innych ludzi, co wywołuje w nas huśtawkę emocji.

Lazarus – naukowiec, zajmujący się m.in. stresem, wyróżnił dwie podstawowe funkcje radzenia sobie z emocjami: funkcję instrumentalną, czyli taką, która jest skupiona na problemie (czynniku wywołującym) oraz funkcję regulacyjną, odnoszącą się do normowania przykrych emocji. Innymi słowy, chodzi o to, by albo usunąć bodziec, czyli zmienić sytuację na lepszą, albo zmienić reakcję na niego oraz obniżyć przykre napięcia i inne negatywne stany emocjonalne. Punktem kluczowym w strategiach radzenia sobie np. ze stresem jest zlokalizowanie potencjalnych stresorów oraz zdiagnozowanie swoich reakcji na przykre emocje. Oto kluczowe zasady radzenia sobie z emocjami:

    1. Nabierz dystansu. Odejdź i spójrz z boku – jeśli podejmujemy decyzje lub rozwiązujemy problem w stresie i trudnych emocjach, to nie patrzymy na sprawę realnie. Najlepiej przed rozpoczęciem działań, usiąść obok i nic nie mówić, nawet na 5 minut wyciszyć się lub zająć czymś innym. Tyle czasu wystarczyć, by rozróżnić złe rozwiązania od dobrych, a fakty od ich subiektywnych interpretacji.
    2. Parasol dobrych myśli – postaraj się myśleć i mówić dobrze o sobie i o innych. Zamiast kreślić złe scenariusze, szukaj rozwiązań i korzyści. Jeśli zarażasz swoje otoczenie pozytywną energią ona na pewno do Ciebie wróci. Oceniając pracę innych skupiaj się na sposobach zachowania i możliwych rozwiązaniach. Krytykując, chwal.
    3. Życie to nie tylko praca. Relaksuj się – po trudnych przeżyciach, obowiązkowo należy zadbać o spokój i wyciszenie. Z powodu braku czasu najczęściej zaniedbujemy swoje zdrowie psychiczne – czyli pielęgnowanie relacji rodzinnych, towarzyskich i dbanie o własny intelekt i rozwój. W wolnej chwili, raz dziennie zajrzyj do interesującej literatury lub podaruj sobie coś co sprawi Ci radość np. wyjście do kina. Bez odpoczynku człowiek jest jak nienaostrzona piła.
    4. Dziel sytuacje na trzy – po pierwsze ustal rzeczywiste zagrożenia, po drugiej nazwij emocje, które tobie towarzyszą i określ ich obszar działania, a po trzecie nakreśl szanse. Każda, nawet najtrudniejsza sytuacja ma swoje plusy. Niestety, nie często je dostrzegamy. Zawsze, kluczowe jest oddzielenie faktów, które są obiektywne, od naszego subiektywnego i nacechowanego emocjami spojrzenia na sprawę.
    5. Zmieniaj złe nawyki na dobre – obserwuj siebie i staraj się zauważyć takie czynności, które ułatwiają lub utrudniają wykonywaną przez Ciebie pracę. Z nawykami walcz w okresie spokoju, tak by w chwilach trudnych było z czego skorzystać. Najwięcej niekorzystnych nawyków popełniamy w obszarze zarządzania czasem – działanie bez planu, niezdefiniowane cele.

Umiejętność zarządzania swoimi emocjami jest często kluczem do sukcesu. Dzięki większej samoświadomości swoich emocji i zdolność do empatii i rozumienia stanu emocjonalnego innych ludzi, można lepiej funkcjonować w życiu osobistym, jak i w miejscu pracy.